لوازم يدكي چانگان در مشهد لوازم يدكي چانگان در مشهد .

لوازم يدكي چانگان در مشهد

عملكردها و وظايف شاسي ماشين چيست؟

شاسي وظيفه تحمل وزن پيشرانه، گيربكس، سرنشينان و برخي قطعات ديگر را بر ذمه داراست. لوازم يدكي چانگان يكي از ديگر از عملكردهاي شاسي ماشين را مي‌اقتدار محافظت ساختار و صورت خودرو دانست به اين ترتيب اين قسمت خودرو بايستي استحكام بالايي داشته باشد و با سپري شد مجال صورت خويش را از دست ندهد. به همين خيال و خاطر ميباشد كه متريال بكار رفته در شاسي بايستي چگونگي بالايي داشته باشند تا بتوانند وزن قطعات را تحمل نمايند.

قطعات شاسي ماشين
شاسي ماشين
به‌دنبال به بعضا از مهمترين قطعات شاسي وسايل نقليه ميپردازيم:

كلاچ
او‌لين قطعه‌اي كه با شاسي ماشين همدم ميباشد كلاچ اسم داراست كه سبب انقطاع و وصل پيشرانه و گيربكس ميشود. كلاچ منجر قابل انعطاف‌خيس شدن مراحل ردوبدل دنده مي‌گردد و از دو قطعه به اسم‌هاي فلايول و برگه فشار كه با بدور پيشرانه مي چرخند تشكيل ميشود. هنگامي كه شيت به فلايول فشرده مي شود پيشرانه به گيربكس متصل گردد ولي در سيستم كلاچ اتومات محور عمل با نيروي فشار روغن مايع خواهد بود. اين نيرو را ارتقا سرعت پيشرانه بيشتر گردد و نيازي به به كارگيري از كلاچ دستي نخواهد بود.

گيربكس
گيربكس يكي‌از ديگر از نصيب‌هاي روي شاسي ميباشد كه خروجي پيشرانه را تغيير و تحول مي دهد. گيربكس در مواردي كه خودرو مستلزم گشتاور يا اين كه سرعت زياد ميباشد بسيار به عمل ميايد. گيربكس خودرو با تهيه نسبت ميان دنده‌ها اينگونه كاري را اجرا مي دهد. گشتاور گيربكس بدور پيشرانه بستگي داراست. گيربكس نيز همچون كلاچ در اشكال دستي و خود كار ايجاد شد‌ه‌است.

اكسل
اكسل جزو قسمت‌هاي اصلي خودروست كه چرخش چرخ‌هاي چپ و راست را تهيه مي‌نمايد. درصورتي‌كه اينگونه كاري اعمال نشود يكي چرخ‌ها در طول گردش يا اين كه عبور از پيچ ميتواند بلغزد و استهلاك بيشتري داشته باشد. دو نوع اكسل در خودروها با اسم‌هاي اكسل صلب و غيروابسته بكار مي‌رود. در اكسل غيروابسته هر چرخ به‌شكل جداازهم جنبش مي‌نمايد درحالي‌كه اكسل صلب در نقطه مقابل آن جاي دارد.

فنربندي
فنرها بخشي از سيستم تعليق مي‌باشند و منجر خنثي‌سازي لرزش‌هاي جاده و عدم جابجايي آن ها به كابين مي شوند. اين فنرها معمولاً از فولاد منعطف با پياده سازي توسعه يافته ساخته ميشود. يكي گونه هاي فنرها با اسم فنر تخت شناخته مي‌گردد كه فولاد منعطف شيت مانند ميباشد و به خيال استحكام و بضاعت بيشتر در خودروهاي باري و هنگفت ‌وزن بكار مي‌رود.

جذب كننده شوك
جذب كننده‌ها با فنرها تفاوت دارا‌هستند و ميتوانند شوك‌هاي ناشي از كاركرد فنرها را جذب نمايند. اين واقعه هنگامي چهره ميدهد كه خودرو از يكپارچه‌انداز رد مي شود و فنر ذيل تأثير نيروي وارده قرار ميگيرد. اما به خيال و خاطر ماهيت منعطف فنرها و وزن بالاي خودرو، شوك‌ها مي توانند بعد ها بزرگي داشته باشند.

سيستم امر
دستور نيز بخشي از شاسي ماشين به شمار مي‌رود و جزو اجزاي اصلي وسايل نقليه ميباشد. اين سيستم در گونه هاي مختلفي براي مثال هيدروليكي و برقي ساخت گرديده‌است. امر‌هاي هيدروليك از نيروي مايع هيدروليك ناشي از پمپ دستور به كار گيري مي‌نمايند درحالي‌كه امر‌هاي برقي دارنده موتوري مي باشند كه مستقيماً با باكس‌امر رابطه داراست.

سيستم ترمز
ترمز خودرو وظيفه كاهش سرعت و توقف آن را بر ذمه داراست. ترمز ماشين با استعمال از اصطكاك سبب ساز تبديل انرژي حركتي به انرژي گرمايي شود. درين سيستم لنت ترمز و روتور نقشي مهم دارا‌هستند كه با فشرده شدن به يكديگر كاهش سرعت را اجرا خواهند بخشيد. در خودروها دو نوع سيستم ترمز مرسوم يعني ترمزهاي پياله‌اي و ديسكي بكار رفته ميباشد.

حلقه و لاستيك
يكي از ديگر از اجزاي شاسي را مي‌قدرت حلقه و لاستيك‌ها دانست كه رابطه بدون واسطه با سطح جاده دارا هستند. لاستيك‌ها سبب جذب لرزش‌هاي خرد جاده مي شوند و به جهت چسبندگي با مسير پايداري خودرو را ضمانت مي‌نمايند.

نشان‌هاي ضربه ميل كردن شاسي ماشين
براي مثال نشان‌هاي ضربه ميل كردن شاسي خودرو مي‌اقتدار به وجود نقاط جوش روي شاسي، تغيير و تحول صورت و رنگ‌پريدگي، به هم خورد حاشيه‌هاي شاسي و مشاهده اثر ها شاسي كشي اشاره نمود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ساعت: ۱۱:۰۶:۲۴ توسط:زيبا موضوع: نظرات (0)

اجزاي مختلف شفت خودرو

مهمترين نصيب‌هاي شفت خودرو دربرگيرنده مورد ها ذيل مي‌باشند:

لوازم يدكي چانگان

لوله
خودروهاي پيشرانه جو و ديفرانسيل عقب از اينگونه قطعه‌اي به كار گيري مي‌نمايند و نقش آن نيز مراقبت حالت يا اين كه منزلت قسمت عقب شفت در طول ترمز يا اين كه عجله به دست آوردن خودروست.

فلنج ها
اين قطعه براي رابطه شفت خودرو با ديفرانسيل، باكس جابجايي و گيربكس بكار مي‌رود. فلنج ها همينطور براي متصل كردن شفت‌ها با پمپ‌هاي هيدروليك و بخش اعظمي از قطعات ديگر وسايل نقليه كاربرد دارا‌هستند.

بيرينگ مركزي
قطعه حافظه گرديده به مراد رابطه دو قسمت شفت بكار مي‌رود. با به كارگيري از بيرينگ مركزي قرارگيري قطعات متفاوت شفت در وضعيت ظريف خويش ضمانت مي شود و واحد سنجش لرزش‌ها در طول تكان خودرو كاهش مي يابد.

كامل
به عنوان مثال مهمترين قسمت‌هاي شفت خودرو مي‌اقتدار به كامل‌هاي كليه‌كاره اشاره نمود كه منجر رابطه شفت‌هاي خودرو مي گردند. اينگونه قطعاتي به وفور در خودروهاي چهار چرخ مشوق و ديفرانسيل عقب بكار ميروند.

يوغ انتهايي
يوغ انتهايي براي ارتقاء دوام و اعتنا شفت بكار مي‌رود. مقصود اساسي از پياده سازي اين قطعه كاهش لرزش و هرج و مرج در طي عجله گيري خودروست و بدين ترتيب راحتي سواري با وسيله نقليه بهبود مي يابد.

اساس مياني
مثلا مهمترين نصيب‌هاي شفت مي‌اقتدار به اساس مياني اشاره نمود كه با شفت متصل به رده بيرينگ مركزي ياروهمدم مي گردد.

يوغ لغزشي و لوله‌اي
يوغ لغزشي مستقيماً از روش كامل به شفت خودرو متصل ميشود و براي جابجايي اقتدار مي‌لغزد. يوغ لوله‌اي نيز براي چرخش صحيح شفت و كامل لازم ميباشد.

شفت لوله‌اي
اين شفت براي تصحيح مسافت ميان اكسل عقب و گيربكس بكار مي‌رود. شفت خودرو شايد دارنده بيش تر از يك شفت لوله‌اي باشد. ارتفاع اين شفت مبتني بر مسافت از گيربكس فرق مي‌نمايد و معمولاً مثال‌هاي كوتاه‌خيس در خودروهاي ديفرانسيل جلو بكار مي روند درحالي‌كه خودروهاي ديفرانسيل عقب شفت لوله‌اي طويل‌تري دارا‌هستند.

اشكال شفت خودرو
شفت خودرو
شفت‌ها در سه مجموعه اساسي قرار ميگيرند:

شفت يك‌تكه
اين نوع شفت‌ها در خودروهاي چهار چرخ مشوق و اكثري از وسايل نقليه ديگر بكار ميروند و مسافت مقداري دربين اكسل و پيشرانه دارا هستند. براي ارتقا دوام، چگونگي و استحكام شفت‌هاي يك‌تكه از جوشكاري مخصوصي به كارگيري مي گردد. اين نوع شفت از متريال مدل‌وزن همانند آلومينيوم ساخته ميشود. مثلا ايرادات شفت‌هاي يك‌تكه مي‌اقتدار به زخم ديدن ريلكس، نياز به مسافت بيشتر براي قرار به دست آوردن شفت در مكان خويش و هزينه‌هاي ساخت بالا اشاره نمود.

شفت دو يا اين كه سه‌تكه
از اين نوع شفت‌ها در خودروهاي چهار چرخ جايزه و خودروهايي كه دارنده مسافت متعددي في مابين اكسل و پيشرانه مي باشند به كار گيري ميشود. شما ميتوانيد با تقسيم‌بندي شفت به دو يا اين كه سه نصيب متفاوت سرعت را كاهش دهيد. هنگامي كه شفت خم نشود كف خودرو يا اين كه تونل گيربكس بالاي شفت در طول كمتري قرار ميگيرد تا براين اساس فضاي بيشتري براي كابين خودرو آماده خواهد شد.

ديفرانسيل جلو
اوليه از همگي مي بايست دانست خودروهاي ديفرانسيل جلو از شفت به كارگيري نمي كنند بلكه در‌اين مجموعه از وسايل نقليه چرخ جلو اقتدار را براي به جنبش درآوردن خودرو فراهم مي‌نمايد. برخلاف شفت طويل خودروهاي ديفرانسيل عقب، كليه نصيب‌هاي جابجايي توان خودروهاي ديفرانسيل جلو در قسمت جلويي نصب گرديده‌اند. در‌اين خودروها، شفت از پلوس بجاي كامل‌هاي كليه‌كاره استعمال مي‌نمايد. در اينگونه خودروهايي اكسل و گيربكس در يك واحد يكدست كه ترنس اكسل اسم ميگيرد قرار دارا‌هستند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ساعت: ۱۱:۰۷:۱۳ توسط:زيبا موضوع: نظرات (0)

فيس ليفت خودرو چيست؟

يكي‌از كلمه و واژه‌هايي كه در متن‌ها خودرويي زياد مشاهده ميشود رخ‌ليفت ميباشد. لوازم يدكي چانگان اين اصطلاح در دنياي خودرو به معناي به‌روزرساني خير‌چندان تعالي يك نسل از يك خودرو ميباشد تا همچنان بتواند در بازار رقابت نمايد. رخ‌ليفت‌ها معمولاً در وسطٔ قدمت هر نسل جاري ساختن ميشوند تا خودرو را تا‌زماني‌كه نسل تازه معرفي گردد همچنان بروز نگه دارا‌هستند. خودروسازان از روش چهره‌ليفت مي توانند محصول ها خويش را سواي بازطراحي بي نقص، همچنان جديد و رقابتي نگه دارا‌هستند. درحالي‌كه چرخهٔ قدمت هر نسل از خودروها به طور تقريبً در بين شش عدد هشت سال ميباشد، صورت‌ليفت‌ها معمولاً حدود سه سال بعداز رونمايي يك نسل از خودرو معرفي مي گردند.
احتمالاً مي بايست فورد را شركتي دانست كه نخستين دفعه مضمون‌ چهره‌ليفت را مطرح كرد. اين مجموعه سبك T را در حدود ۲۰ سال به ساخت رساند و تا اواخر دههٔ ۲۰ جانشين جديدي براي آن معرفي نكرد. بااين‌اكنون، ازآنجايي‌كه به جهت عرضهٔ رقبايي بوسيله جنرال موتورز، سهم سبك T از بازار كاهش پيدا كرد، فورد طي سال‌ها مبادرت به به‌روزرساني اين خودرو كرد و تغييرات كوچكي در ظواهر خودرو ساخت شد كه به عبارتي رخ‌ليفت مدرن به حساب مي‌آيد. به همين عامل، سبك T سال ۱۹۰۸ با سبك T سال ۱۹۲۷ تفاوت‌هاي متعددي دارااست.

تغييرات چهره ليفت
در رخ‌ليفت معمولاً شاهد تغييراتي در لامپ‌ها و سپرها هستيم درحالي‌كه بعضي خودروسازان حلقه‌ها و رنگ‌هاي جديدي را هم براي خودرو ارائه مي‌نمايند. تغييرات داخلي خودروها در حين چهره‌ليفت نيز معمولاً جزئي ميباشد و مشمول به‌روزرساني تريم‌ها، تزئينات و ارائهٔ نمايشگرهاي تعالي‌خيس ميگردد. بااين‌حالا، برخي خودروسازان در هنگام رخ‌ليفت يك خودرو، داشبورد به طور كاملً جديدي براي آن پياده سازي مي‌نمايند كه‌اين مسئله را بيشتر در خودروسازان چيني و كره‌اي ميبينيم. خلال اين، چهره‌ليفت ميتواند با تغييرات فني مثل به‌روزرساني پيشرانه و گيربكس، تغييراتي در سيستم تعليق و يا اين كه ارائهٔ پيشرانهٔ تازه هم ياروهمدم باشد. ولي خيلي از صورت‌ليفت‌ها سواي تغييرات فني شكل مي گيرند و فقطً مشتمل بر به‌روزرساني‌هاي بيروني و داخلي ميشود.

گونه هاي صورت ليفت
در اكثر چهره‌ليفت‌ها معمولاً پلت‌هيبت و ساختار كلي خودرو دست‌نخورده باقي مي ماند و تنهاً با تغييراتي خير‌چندان كلي در ظواهر و باطن، عملكرد مي شود سواي صرف هزينهٔ زياد، خودرو بروز خواهد شد. بااين‌حالا، رخ‌ليفت گونه هاي مختلفي داراست و در بعضا موردها تغييرات گرانقدر‌تري را در‌پي خواهد داشت.

رخ ليفت جزئي
در صورت‌ليفت جزئي به عبارتي‌طور كه از نامش مشخص و معلوم ميباشد، تغييرات خودرو فقطً به به‌روزرساني‌هايي در درون و بيرون خودرو و در مواقعي مثل پياده سازي لامپ‌ها، سپرها، جلوپنجره و سيستم اطلاعاتي-سرگرمي خلاصه ميشود. درين نوع چهره‌ليفت معمولاً براي كاهش هزينه‌ها، پروفيل جانبي خودرو دست‌نخورده باقي مي ماند تا نيازي به تغيير و تحول پوسته‌هاي تبارك ساخت نباشد. اين نوع رخ‌ليفت عمدتاً نمي‌تواند بيش تر از سه عدد چهار سال به قدمت خودرو بيفزايد.

رخ ليفت كلي
در رخ‌ليفت كلي تغييرات گران قدر‌خيس مي‌باشند تا جايي كه گاهي تك تك ظواهر و درون خودرو دستخوش تغييرات مي‌گردد. به‌تيتر‌نمونه، درين نوع چهره‌ليفت دماغه خودرو به‌طور بدون نقص بازطراحي ميشود، براي درون خودرو داشبورد تماماً جديدي پياده سازي ميشود و حتي ممكن ميباشد در پروفيل جانبي خودرو هم تغييراتي شكل گيرد. صورت‌ليفت كلي قادر است بيشتر به قدمت يك سبك بيفزايد. يك كدام از جديدترين مصاديق اين نوع رخ‌ليفت، نسل كنوني لكسوس IS ميباشد كه در سال ۲۰۱۳ معرفي شد و در سال ۲۰۲۱ صورت‌ليفت كلي و بزرگي را تجربيات كرد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ساعت: ۰۷:۰۳:۱۵ توسط:زيبا موضوع: نظرات (0)

تاريخچه سيستم زمان‌بندي متغير سوپاپ

خودروسازان داراي اعتبار جهاني در سعي براي گسترش تكنولوژي‌هاي روز جهت آسايش و رفاه سرنشينان مي باشند. لوازم يدكي چانگان مثلا اين خصوصيت‌ها كه ولي از تعدادي سال پيش در خودروها بكار مي‌رود هدآپ ديسپلي يا اين كه نمايشگر سربالاست. به دنبال مي خواهيم شمارا با اين خصوصيت كاربردي خودروها آشنا كنيم.

هدآپ ديسپلي چيست؟
هدآپ ديسپلي head-up display كه به‌شكل مخفف با سه صحبت HUD نيز نماد داده مي گردد به نمايشگر شفافي گفته ميگردد كه سواي نياز به ديده برداشتن راننده از روي جاده قادر است داده‌ها و داده ها متعدد خودرو را به اكران بگذارد. ريشه اسم اين تكنولوژي از خلبان هواپيماها گرفته گرديده كه ميتوانند داده ها مدنظر خويش را با نگاه كردن به جلو و قرار دريافت كردن راز در وضعيت صعودي بجاي نگاه به تحت و نشانگرها اخذ نمايند. اينك سه نوع هدآپ ديسپلي در خودروها بكار مي‌رود كه اولي نوع آنها داده ها را در شيشه جلوي خودرو مي‌تاباند و راننده آن‌ها‌را مي‌بيند. دومي نوع نمايشگرهاي سربالا دارنده ادغام‌كننده كوچكي مي باشند كه از شيشه جلو غير وابسته ميگردد. اين مخلوط‌كننده‌ها از نوع تاشو نيز مي‌باشند. سومي نوع نمايشگرهاي سربالا نيز به‌شكل نمايشگري روشن ميان لايه‌هاي شيشه جلو قرار ميگيرند. براي استحصال اگاهي بيشتر درباره دوربين تصويب اتفاق ها خودرو نيز مي‌توانيد نوشته‌ي‌علمي آن را در پدال رسيدگي نماييد.

تاريخچه
نيسان در سال ۱۹۸۸ اولي خودروسازي بود كه‌اين تكنولوژي را با خودروي سيلويا S13 وارد بازار خودروي ژاپن كرد. جنرال موتورز نيز در به عبارتي فرصت نمايشگرهاي سربالا را در توليدها خويش ارائه نمود. او‌لين هدآپ ديسپلي هاي جنرال موتورز روي خودروهاي الدزموبيل كاتلاس سوپريم ايندي نصب شدند. او‌لين نمايشگر قابل تنظيمات باكيفيتي كه براي خودروها ساخت و ساز گرديده بود نخستين دفعه در سال ۱۹۹۸ روي شورولت كوروت نسل پنجم ارائه شويد. 1سال آنگاه نيز كاديلاك DTS با نمايشگر سربالاي دارنده روئت كرد در شب عرضه شد.

هدآپ ديسپلي
بي ام و نيز در سال ۲۰۰۳ ورژن‌هاي عالي و والا‌خيس هدآپ ديسپلي را روي محرمانه ۵ نسل E60 ارائه كرد. كمپاني پايونير در سال ۲۰۱۲ سيستمي ناوبري را معرفي كرد كه داده ها را به مدل نمايشگر سربالا و اما بجاي آفتاب‌گير راننده منعكس مي كرد. اين تكنولوژي دارنده انيميشين هايي براي اكران موقعيت جاده و وضعيت پيش روي راننده بود و در واقع ورژن‌اي نخستين از تكنولوژي حقيقت افزوده مدرن به شمار مي رفت. نمايشگرهاي سربالا به طور كاملً كليه‌گير گرديده‌اند و معمولاً اطلاعاتي همانند سرعت خودرو، بدور موتور و داده ها ناوبري را در معرض رويت كرد راننده قرار ميدهند. حتي كلاه ايمني برخي موتورسواران نيز دارنده هدآپ ديسپلي هاي منحصر ميباشد. در بازار نيز قابليت و امكان استعمال از نمايشگرهاي سربالاي متفرقه وجود دارااست به طوري كه‌اين سيستم‌ها از يك ادغام‌كننده شيشه‌اي قابل‌نصب در شيشه جلو به كارگيري مي‌نمايند.

مزايا
يكي مهم ترين مزاياي اين تكنولوژي با عبارت “مزيت چشمان راننده روي جاده ERB” شناخته مي گردد. در واقع اين عبارت قادر است به پياده سازي هدآپ ديسپلي در مقايسه با پياده سازي سنتي داشبورد خودروها نيز اشاره نمايد چراكه داشبورد خودروها از پياده سازي رمز به زير HDD استعمال مي‌نمايد. به عبارتي‌طور كه گفته شد نمايشگرهاي سربالا مي توانند داده ها اصلي خودرو همانند سرعت را در معرض روئت كرد راننده قرار دهند و به اين ترتيب آن ها چشمان خويش را از جاده بر نخواهند داشت كه‌اين دستور در معناي ارتقا هوشياري راننده و عدم حواس‌پرتي اوست. در‌اين‌حالت‌ راننده مجال عكس العمل بيشتري در قبال خطرها بيروني همانند عبور عابران پياده خواهد داشت. برخي مطالعات علامت مي دهند هدآپ ديسپلي ها در جاده‌هايي با ترافيك نادر شايسته ترين همت را دارا هستند چراكه در‌اين مواقع رانندگي فرآيند بغرنج‌اي وجود ندارد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ شهريور ۱۴۰۳ساعت: ۱۱:۲۵:۳۵ توسط:زيبا موضوع: نظرات (0)

سيستم كنترل پايداري يا ESC چيست و چطور كار مي‌كند؟

در استانداردهاي ۸۵ گانه جديد كه مدتي است در كشورمان اجرا شده، يكي از مواردي كه به‌طور الزامي بايد در تمام خودروهاي توليد داخل وجود داشته باشد، لوازم يدكي چانگان سيستم كنترل پايداري است كه به آن ESC يا ESP هم گفته مي‌شود. هرچند سال‌ها و حتي دهه‌ها است كه اين سيستم در خودروهاي جهان وجود دارد و خيلي دير در ايران الزامي شده اما همين اقدام ديرهنگام هم حركت مثبتي محسوب مي‌شود و مي‌تواند به كاهش تصادفات كمك كند البته به‌شرط آنكه كنترل پايداري خودروهاي داخلي به‌درستي كار كند و مثل جريان ايربگ و ترمز ABS نباشد! درهرحال، در ادامه قصد داريم به توضيح ESC و شيوهٔ كاركرد آن بپردازيم.

سيستم كنترل پايداري يا ESC چيست؟
سيستم كنترل پايداري كه ESC (مخفف Electronic Stability Control) يا ESP (مخفف Electronic Stability Program) ناميده مي‌شود، سيستمي است كه از انحراف و لغزش خودرو جلوگيري مي‌كند. اين سيستم هنگام رانندگي در جاده‌هاي لغزنده هنگام بارش برف و باران، زماني كه در مسير با مانعي مواجه شويد و به‌طور ناگهاني تغيير مسير دهيد و همين‌طور هنگامي‌كه با سرعت بالا وارد پيچ‌ها مي‌شويد و خودرو با كم‌فرماني (زماني كه خودرو به‌اندازهٔ كافي نمي‌پيچد و تمايل به مستقيم رفتن دارد) يا بيش‌فرماني (زماني كه خودرو بيش‌ازحد مي‌پيچد و عقب خودرو منحرف مي‌شود) مواجه مي‌شود وارد عمل خواهد تا از منحرف شدن خودرو و بروز حادثه جلوگيري كند. به‌طوركلي، زماني كه سيستم ESP تشخيص دهد كنترل خودرو از دست راننده خارج شده مي‌كند تا به مسير درست بازگردد.

 

اجزاي سيستم كنترل پايداري يا ESC
براي اينكه شيوهٔ كاركرد كنترل پايداري را توضيح دهيم ابتدا بايد با اجزاي اين سيستم آشنا شويم:

سنسور سرعت چرخش چرخ‌ها: اين سنسور در هركدام از چرخ‌ها وجود دارد و مي‌تواند با ارسال سيگنال به ECU فشار ترمز به يك چرخ را كاهش يا افزايش دهد.
سنسور زاويهٔ فرمان: اين سنسور همان‌طور كه از نامش مشخص است، زاويهٔ فرمان را اندازه‌گيري مي‌كند.
سنسور تشخيص انحراف: اين سنسور كه YAW ناميده مي‌شود، ميزان انحراف خودرو از مسير را تشخيص مي‌دهد.
علاوه بر اين، سيستم ترمز ABS هم در كاركرد كنترل كشش نقش مهمي دارد و اساساً بخشي از سيستم ESC محسوب مي‌شود. در همين حال، كامپيوتر مركزي يا ECU هم در كاركرد كنترل پايداري با پردازش اطلاعات نقشي اساسي ايفا مي‌كند.

سيستم در دست گرفتن پايداري يا اين كه ESC چطور فعاليت مي‌نمايد؟
به عبارتي‌طور كه اشاره شد، ESC وقتي كه تشخيص دهد در دست گرفتن خودرو از دست راننده بيرون گرديده و خودرو در هم اكنون كج شدن ميباشد، وارد كار مي گردد. در‌اين موقعيت، سنسورهايي كه در صدر بيان كرديم، انحراف خودرو از مسير را به ECU مخابره مي‌نمايند و ECU با پردازش اين داده ها، ترازو و شدت انحراف را تشخيص داده و آن گاه به‌طور منقطع ترمز هر چرخ را به ميزاني كه نياز ميباشد مشغول مي‌نمايد تا خودرو به مسير صحيح بازگردد. به‌تيتر‌نمونه، براي تقابل با بيش‌فرماني در پيچ، ترمز چرخ جلوي بيروني سرگرم ميشود و براي رويا رويي با نادر‌فرماني ترمز چرخ عقب داخلي مشغول ميگردد. همينطور بعضا از سيستم‌هاي در اختيار گرفتن پايداري اقتدار موتور را هم تازمانيكه راننده در اختيار گرفتن خودرو را مجدد در مشت بگيرد كاهش ميدهند. در‌اين‌صورت‌ در حالتي كه راننده پدال گاز را فشار دهد خودرو گاز نخواهد خورد. سنسورهاي گوناگون سيستم ESC در هر ثانيه ۲۵ توشه سرعت چرخش چرخ‌ها، زاويهٔ دستور و جهت تكان خودرو را تحقيق مي‌نمايند تا معين خواهد شد كه خودرو در مسير صحيح تكان مي‌نمايد يا اين كه خير.

 

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ساعت: ۱۰:۳۷:۴۱ توسط:زيبا موضوع: نظرات (0)

موارد نقض و ابطال گارانتي خودرو

جذاب ميباشد بدانيد خودروهاي فرمول يك قادرند از ۰ تا ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت نزديك به ۲.۵ ثانيه عجله بگيرند و آن‌گاه در كمتر از دو ثانيه از همين سرعت به صفر كاهش يابند. لوازم يدكي چانگان توان ترمزگيري اين خودروها به حدي زياد ميباشد كه راننده در هنگام ترمزگيري شديد، عجله منفي تا ۵G را تجربيات مي‌نمايد.
دماي موتور در هنگام آغاز
موتورهاي فرمول يك نمي‌توانند در دماي بي آلايش پر‌نور شوند. پيش از پر‌نور كردن موتور، بايستي با استعمال از يك دستگاه فرنگي، روغن موتور به صورت خاصي گرم گردد تا در دماي به طور تقريب ۸۰ مرتبه سلسيوس رسد. اين عمل به پرهيز از جراحت به موتور در تاثير اصطكاك در هنگام شروع در دماهاي تحت امداد مي‌نمايد.

مواد خالق بدنه خودروهاي فرمول يك
بدنه خودروهاي فرمول يك از يك ماده بسيار توسعه يافته و مدل به اسم فيبر كربن تاسيس شده است. اين ماده به قدري قادر ميباشد كه قادر است از راننده در قبال نيروهايي بيشتراز ۵۰ موازي نيروي جاذبه زمين (G-force) نگهداري نمايد، علاوه بر اينكه وزن مقداري داراست.
مصرف سوخت و اسپري‌ آب
خودروهاي فرمول يك ميتوانند با هر ليتر سوخت حدودا ۷۵ كيلومتر طي نمايند، البته به جهت سرعت‌هاي بالا و نياز به اقتدار بالا، مصرف سوخت آنان به صورت قابل توجهي ارتقا مييابد. ضمن اين، بعضي دسته‌ها از اسپري‌هاي آب براي خنك كردن خودرو در حين‌هاي خاص به كار گيري مي‌نمايند.

صداي بلند خودروهاي فرمول يك
صداي توليد گرديده به وسيله موتورهاي فرمول يك به قدري بلند ميباشد كه ميتواند به بيش تر از ۱۴۰ دسي‌بل رسد كه نسبتاً متساوي صداي يك هواپيما در طول پرواز ميباشد. اين سطح از صدا ميتواند جراحت متعددي به سيستم شنوايي تن آدم بزند.

تايرها
با وجود اينكه تاير خودروهاي فرمول يك تحمل سرعت و فشار بالايي را دارا‌هستند بسيار زود مستهلك ميگردند. به نحوي كه در يك گرندپري هرتيم ۲۶ دست تاير براي دو خودروي خويش استعمال مي‌نمايد.
بازيافت انرژي حرارتي و جنبشي
خودروهاي فرمول يك قابليت و امكان‌هاي توسعه يافته‌اي براي بازيافت انرژي دارا هستند. يكي اين‌شيوه‌ها فراهم كردن انرژي از حرارت گازهاي خروجي موتور ميباشد. MGU-H بخشي از سيستم هيبريدي ميباشد كه انرژي حرارتي جان دار در گازهاي اگزوز را به انرژي الكتريكي تبديل كرده و آن را ذخيره مي‌نمايد. اين انرژي مي تواند براي ارتقاء توان يا اين كه بهبود كوشش موتور استعمال شود. همينطور سيستم بازيابي انرژي جنبشي (ERS) امكان ديگري ميباشد كه به خودرو اذن ميدهد كه انرژي تلف گرديده در هنگام ترمزگيري را بازيابي و ذخيره نمايد و در حين‌هاي نياز تحت عنوان انرژي مازاد براي تقويت توان موتور استعمال نمايد.

سيستم هيدروليك خودروهاي فرمول يك
خودروهاي فرمول يك از سيستم‌هاي هيدروليك بغرنج‌اي براي در دست گرفتن بال و پر‌ها، كلاچ، و حتي بده بستان دنده استعمال مي‌نمايند. اين سيستم‌ها بايستي زير فشار و دماي بالا عمل نمايند و توجه بالايي داشته باشند. عدم وضوح سيستم‌ها و عنايت حياتي‌شان براي كارايي، آنها را به يكي حياتي‌ترين و ظريف‌ترين نصيب‌هاي خودرو تبديل نموده است.

دستور خودروهاي فرمول يك
امر يك خودروي فرمول يك به خودي خويش يك تكنولوژي توسعه يافته ميباشد، با كاغذ‌هاي اكران، دكمه‌ها، و دستورهايي كه راننده را حاذق مي‌سازد پيكربندي بغرنج‌اي مانند پيكربندي پيشرانه، پيكربندي طول، و غيره را همگام با جنبش در دست گرفتن نمايد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ساعت: ۰۲:۱۹:۱۶ توسط:زيبا موضوع: نظرات (0)

ويژگي‌هاي عجيب و شگفت انگيز خودروهاي فرمول يك

جذاب ميباشد بدانيد خودروهاي فرمول يك قادرند از ۰ تا ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت نزديك به ۲.۵ ثانيه عجله بگيرند و آن‌گاه در كمتر از دو ثانيه از همين سرعت به صفر كاهش يابند. لوازم يدكي چانگان توان ترمزگيري اين خودروها به حدي زياد ميباشد كه راننده در هنگام ترمزگيري شديد، عجله منفي تا ۵G را تجربيات مي‌نمايد.
دماي موتور در هنگام آغاز
موتورهاي فرمول يك نمي‌توانند در دماي بي آلايش پر‌نور شوند. پيش از پر‌نور كردن موتور، بايستي با استعمال از يك دستگاه فرنگي، روغن موتور به صورت خاصي گرم گردد تا در دماي به طور تقريب ۸۰ مرتبه سلسيوس رسد. اين عمل به پرهيز از جراحت به موتور در تاثير اصطكاك در هنگام شروع در دماهاي تحت امداد مي‌نمايد.

مواد خالق بدنه خودروهاي فرمول يك
بدنه خودروهاي فرمول يك از يك ماده بسيار توسعه يافته و مدل به اسم فيبر كربن تاسيس شده است. اين ماده به قدري قادر ميباشد كه قادر است از راننده در قبال نيروهايي بيشتراز ۵۰ موازي نيروي جاذبه زمين (G-force) نگهداري نمايد، علاوه بر اينكه وزن مقداري داراست.
مصرف سوخت و اسپري‌ آب
خودروهاي فرمول يك ميتوانند با هر ليتر سوخت حدودا ۷۵ كيلومتر طي نمايند، البته به جهت سرعت‌هاي بالا و نياز به اقتدار بالا، مصرف سوخت آنان به صورت قابل توجهي ارتقا مييابد. ضمن اين، بعضي دسته‌ها از اسپري‌هاي آب براي خنك كردن خودرو در حين‌هاي خاص به كار گيري مي‌نمايند.

صداي بلند خودروهاي فرمول يك
صداي توليد گرديده به وسيله موتورهاي فرمول يك به قدري بلند ميباشد كه ميتواند به بيش تر از ۱۴۰ دسي‌بل رسد كه نسبتاً متساوي صداي يك هواپيما در طول پرواز ميباشد. اين سطح از صدا ميتواند جراحت متعددي به سيستم شنوايي تن آدم بزند.

تايرها
با وجود اينكه تاير خودروهاي فرمول يك تحمل سرعت و فشار بالايي را دارا‌هستند بسيار زود مستهلك ميگردند. به نحوي كه در يك گرندپري هرتيم ۲۶ دست تاير براي دو خودروي خويش استعمال مي‌نمايد.
بازيافت انرژي حرارتي و جنبشي
خودروهاي فرمول يك قابليت و امكان‌هاي توسعه يافته‌اي براي بازيافت انرژي دارا هستند. يكي اين‌شيوه‌ها فراهم كردن انرژي از حرارت گازهاي خروجي موتور ميباشد. MGU-H بخشي از سيستم هيبريدي ميباشد كه انرژي حرارتي جان دار در گازهاي اگزوز را به انرژي الكتريكي تبديل كرده و آن را ذخيره مي‌نمايد. اين انرژي مي تواند براي ارتقاء توان يا اين كه بهبود كوشش موتور استعمال شود. همينطور سيستم بازيابي انرژي جنبشي (ERS) امكان ديگري ميباشد كه به خودرو اذن ميدهد كه انرژي تلف گرديده در هنگام ترمزگيري را بازيابي و ذخيره نمايد و در حين‌هاي نياز تحت عنوان انرژي مازاد براي تقويت توان موتور استعمال نمايد.

سيستم هيدروليك خودروهاي فرمول يك
خودروهاي فرمول يك از سيستم‌هاي هيدروليك بغرنج‌اي براي در دست گرفتن بال و پر‌ها، كلاچ، و حتي بده بستان دنده استعمال مي‌نمايند. اين سيستم‌ها بايستي زير فشار و دماي بالا عمل نمايند و توجه بالايي داشته باشند. عدم وضوح سيستم‌ها و عنايت حياتي‌شان براي كارايي، آنها را به يكي حياتي‌ترين و ظريف‌ترين نصيب‌هاي خودرو تبديل نموده است.

دستور خودروهاي فرمول يك
امر يك خودروي فرمول يك به خودي خويش يك تكنولوژي توسعه يافته ميباشد، با كاغذ‌هاي اكران، دكمه‌ها، و دستورهايي كه راننده را حاذق مي‌سازد پيكربندي بغرنج‌اي مانند پيكربندي پيشرانه، پيكربندي طول، و غيره را همگام با جنبش در دست گرفتن نمايد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ساعت: ۱۱:۴۱:۵۴ توسط:زيبا موضوع: نظرات (0)

چگونه از خودروي در حال غرق شدن نجات پيدا كنيم؟

اتفاق ريزش پل فرانسيس اسكات كي در بالتيمور ايالات متحده نشان‌اي هشدار دهنده از عدم استعداد رانندگان در وضعيت‌هاي اضطراري همانند حضور در خودروي در اكنون غرق شدن ميباشد. لوازم يدكي چانگان فكر كنيد در هم اكنون رانندگي مي‌باشيد و ناگهان خودروي شما به درون آب سقوط مي‌نمايد. در‌اين لحظه شايد صرفا يك سري ثانيه فرصت براي عكس العمل صحيح داشته باشيد. ولي كه تامل كردن صحيح قادر است مرز في مابين مرگ و معاش را رسم نمايد. با‌يقين غرق شدن درون خودرو سناريويي وحشتناك و زجرآور ميباشد البته وقتي كه بتوانيد خونسرد بمانيد و استعداد ما يحتاج را داشته باشيد شانستان براي گريزو فرار و زنده ماندن ارتقا خواهد يافت.
با اين تفاسير، شخصي كه باطن خودرويي در درحال حاضر غرق شدن حضور داراست چه‌كاري مي تواند ايفا دهد؟ براي اينكه بتوانيم پاسخي درست به‌اين سؤال اساسي بدهيم با رابرت بانوم حريق‌آرم اداره حريق‌آدرس نيويورك هم‌حرف گرديده‌ايم. رابرت چند سال تجربيات در اين باره را دارااست و از ۱۷ سالگي تا به امروز عشق خويش به كار حريق‌علامت را نشانه داده ميباشد. وي تجارب بالايي در حريق‌آدرس و همينطور ارائه ياري‌هاي اضطراري داراست. براي نجات جان خويش از خودروي در درحال حاضر غرق شدن مي بايست اقداماتي را اعمال دهيد كه به‌دنبال به آنان مي پردازيم. از لحظه‌اي كه خودرو باطن آب فرو مي‌رود شما حدود ۳۰ تا ۱۲۰ ثانيه مجال براي گريزو فرار داريد. شما نمي خواهيد حتي لحظه‌اي را هم هدر دهيد بلكه مي بايست نفس عميق بكشيد و اپ گريز خويش را دنبال نماييد. رابرت ميگويد:
ما از رابرت پرسيديم چه اقداماتي بايستي شكل گيرد و وي نرم افزار گريز چهار مرحله‌اي را پيش روي ما گذاشت. او‌لين گام اين ميباشد كه خونسرد باشيد. هنگامي كه خونسردي خويش را مراقبت نماييد ميتوانيد به خير و خوبي تفكر كرده و سريع شغل فرمائيد. گام‌بعدي عملكرد براي مفتوح كردن كمربند ايمني ميباشد. چنانچه قفل كمربند گير كرده ميتوانيد از كاتر كمربند براي برش دادن تسمه آن استعمال فرماييد. در‌اين نقطه گشودن درهاي خودرو به خيال فشار آب طاقت فرسا خواهد بود بدين ترتيب بايستي شيشه را براي گريزو فرار گشوده كرده يا اين كه بشكنيد. در ۳۰ تا ۶۰ ثانيه ابتدايي غرق شدن خودرو شايد بتوانيد شيشه را با استعمال از دكمه‌هاي بالا بر گشوده نماييد. ولي در حالتي‌كه خودروي شما به طور كاملً در آب فرو رفته مي بايست شيشه را بشكنيد. مي‌قدرت اين عمل را وسايل باطن كابين اعمال بخشيد و در صورتيكه وسيله‌اي عدم وجود بايستي با دست يا اين كه آرنج خويش اين عمل را اجرا دهيد. هنگامي كه شيشه بشكند آب با سرعت بالايي وارد كابين شود و رابرت سفارش مي‌نمايد شما مي بايست مهيا حبس نفس خويش و همت براي خروج از كابين باشيد؛ البته سؤالي كه پيش ميايد اين ميباشد كه ديگر سرنشينان خودروي در درحال حاضر غرق شدن را چه گونه نجات دهيم؟
وقتي كه اشخاص ديگري در خودرو حضور داشته باشند شما نمي‌توانيد صرفا به نجات جان خويش تصور كنيد. نگهداري تندستي آن ها نيز مسئوليتي اساسي بر گردن راننده ميباشد؛ براين اساس براي اينكه شانس نجات جان همگي وجود داشته باشد مي بايست خونسرد باشيد و نرم افزار فراروگريز را دنبال نمائيد. در‌اين شرايط شما يا اين كه ديگر سرنشينان شايد وسوسه گرديد با خدمت‌هاي اضطراري تماس گرفته يا اين كه شيشه را بشكنيد و يا اين كه از در خودرو بيرون گرديد. در شرايطي كه با پيش بيني اين مورد‌ها فرصت را از دست دهيد پنجره طلايي فراروگريز شما شايد بسته خواهد شد و در شرايطي‌كه خودروي غرق گرديده به كف رودخانه يا اين كه درياچه رسد و آب به حدي رسد كه ديگر هوايي در كابين خودرو نباشد، شانس زنده ماندن به صفر خواهد رسيد.
 
مزاياي فرمان برقي نسبت به فرمان هيدروليك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ساعت: ۱۲:۰۷:۲۱ توسط:زيبا موضوع: نظرات (0)

مزاياي فرمان برقي نسبت به فرمان هيدروليك

با سيستم دستور برقي يا اين كه EPS ميتوانيد مزاياي بسيار متعددي به دست آوريد كه به عنوان مثال مي‌قدرت به موردها تحت اشاره نمود.

لوازم يدكي چانگان

حذف پمپ هيدروليك و هرزگرد
حذف شيرهاي كنترلي لوله‌هاي رابط
حذف تسمه‌هاي در بين پمپ هيدروليك و موتور خودرو
حذف جك هيدروليك و روغن هيدروليك
وزن بسيار كمتر خودرو
نصب شل و معدود هزينه سيستم روي خودروها
بي تكان ماندن چرخ‌ها، در صورتيكه كه به دستور نيرويي وارد نشود
ادامه شغل قسمت مكانيكي، در شكل از فعاليت افتادن بخش برقي دستور
مصرف انرژي كمتر درين سيستم
كاهش وسعت نسبت به امر هيدروليك
غير وابسته بودن سيستم دستور برقي يا اين كه EPS از موتور
كاهش فرصت مونتاژ
قدمت بالاي سيستم
ايمني بسيار بالا
استعمال از يك نوع دستور الكتريكي در خودروهاي گوناگون
مواقعي كه در صدر بيان شد خويش يك ابتكار عمل را علامت ميدهد كه با استفاد از آن مي‌قدرت رانندگي ايمن با لذت بيشتر را مهيا كرد و ديگر نياز وجود ندارد كه نگران از في مابين رفتن سيستم هيدروليكي امر باشيد.


لامپ EPS در خودرو
پر‌نور شدن لامپ EPS در خودرو نوعي هشدار و ناشي از ايرادي در سيستم امر برقي ميباشد و اعلام مي‌نمايد كه دماي تيم بالا رفته يا اين كه عيب ديگري در آن بوجود آمده ميباشد. موتورهاي الكتريكي سيستم امر برقي اكثرا خرد بوده اما در تاثير فساد هزينه متعددي به توشه مياورند.
هشدار لامپ EPS وقتي نمايان مي گردد كه شما دستكم ۳۰ تكان براي پارك خودرو خويش ايفا دهيد يا اين كه فشار غير بي آلايش روي امر وجود داشته باشد؛ در اينگونه قوانيني شايسته ترين فعاليت اين ميباشد كه حوصله فرمائيد تا موتور خنك گرديده و آنگاه به جنبش ادامه دهبد. در حالتي‌كه پس از سرد شدن خودرو، اين هشدار بي سروصدا نشد فرصت آن ميباشد كه به تعميرگاه يا اين كه نمايندگي خودروساز خويش رجوع نماييد.

سيستم امر برقي / electric power steering system eps لامپ

لامپ هشدار دستور برقي روي داشبورد خودروها به راحتي قابل تشخيص ميباشد و اكثر اوقات به طور دستور زرد رنگ، نارنجي رنگ يا اين كه قرمز يار و همدم با نماد تعجب اكران داده مي شود. در سيستم دستور برقي، پر‌نور شدن لامپ EPS به شما هشدار ميدهد كه سيستم دستور معيوب گرديده و شمارا وادار مي‌نمايد تا در زمينه ي انگيزه آن بازرسي و رسيدگي فرماييد. انگيزه ساخت عيب ممكن ميباشد با اعتنا به نوع سيستم دستور برقي در خودروي شما گوناگون باشد.
در بالا بد وجود ندارد كه خودروي خويش را مجدد پر‌نور و بي سروصدا فرماييد. درصورتي كه نقص‌ رفع نشد، بايستي تحقيق فرماييد كه آحاد اتصالات باتري تندرست بوده و زخم نديده باشند. پر‌نور شدن لامپ هشدار EPS ميتواند نشانگر اشتباهات مرتبط با مايع هيدروليك، حسگرهاي معيوب و بقيه مورد ها باشد. در‌صورتي‌كه لامپ هشدار امر برقي در داشبورد خودروي شما استارت به چشمك زدن نموده است، هوشيار باشيد. وسيله نقليه شما ممكن ميباشد به شدت مجروح باشد و حتي شايد در بعدي به تعميرات هنگفت نياز پيدا نمايد.

سيستم امر برقي / electric power steering system eps داشبورد
گاهي نيز پر‌نور شدن آن هشداري براي پيشگيري از مخاطرات ايمني ميباشد. به اين ترتيب لطفاً به تلاش تعجب آور و غريب خودروي خويش توجه كرده و بلافاصله به تعميركار حرفه اي رجوع نماييد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ شهريور ۱۴۰۳ساعت: ۱۰:۳۹:۴۰ توسط:زيبا موضوع: نظرات (0)

مزيت خودروهاي باتري-الكتريكي چيست؟

بهينگي و بازده موتور. درحالي‌كه شايسته ترين پيشرانه‌هاي كاملا داخل‌سوز نهايتا به راندماني ۲۰ درصدي دست پيدا كرده و ۸۰ درصد نيروي سوخت را به گرما و انواع غيرضروري تبديل مي‌نمايند، موتورهاي برقي مي توانند به بازده ۹۰ درصدي هم برسند. لوازم يدكي چانگان از ساير مزاياي مهم اين موتورها، سازش بهترشان با فضا‍‌زيست ميباشد؛ به اين دليل كه تكثير آلاينده ندارند و از اين جهت در منزه‌خيس نگه‌داشتن آب‌وهوا نقش مثبتي دارا‌هستند.

مزيت سوم سبك‌هاي باتري-الكتريكي توليد قابليت تغيير و تحول ساختار خودرو ميباشد. يك بسته باتري تخت فضاي خير و خوبي را براي گرانقدر‌خيس كردن كابين در مشت طراحان قرار مي دهد. از‌آنجا‌كه موتور ديگر در كاپوت قرار نمي‌گيرد، BEVها در‌اين نصيب هم يك فضاي توشه اضافه دارا هستند.
خودروهاي باتري-الكتريكي اجرا مانورهاي بيشتري را براي خودروهاي آفرود ممكن مي‌نمايند كه قبل از آن، مهندسي بحران برانگيزي داشته‌اند؛ براي مثال مي‌اقتدار به خصوصيت‌هاي آفرود مرسدس‌بنز G580 EQ يا اين كه هامر برقي اشاره نمود. ناگفته نماند كه پرشتاب‌ترين خودروهاي كنوني دنيا خودروهاي اين‌چنيني مي‌باشند كه با دسترسي آني به گشتاور و اقتدار بي‌شمار، بضاعت درهم‌شكستن مرزهاي سرعت را دارا‌هستند؛ ازجمله اين خودروها مي‌اقتدار به لوسيد اير سفاير، ريمك نورا، پينين‌‎فارينا باتيستا و… اشاره نمود.
معايب خودروهايي باتري-الكتريكي چيست؟
اساسي‌ترين عيب اين خودرو وزن آنها به شمار مي‌رود كه پيشتر هم به آن اشاره كرديم. باتري‌ها وزن بسيار متعددي دارا‌هستند. هر يكسري اين وزن به امر‌پذيري عالي ياري مي‌نمايد ولي به جنبش درآوردن و در اختيار گرفتن آن بخشي از نيروي خودرو را مصرف مي‌نمايد و از مانورپذيري آن مي‌كاهد. عيب ديگر خودروهاي باتري-الكتريكي عدم‌پختگي كافي فناوري آنان به شمار مي‌رود كه سبب گران‌خيس شدن اين توليدات و ارتقاء مجال شارژ آنان مي شود؛ دو نكته منفي كه خريداران متعددي را از آنها به دور نگه مي دارد.

خودروهاي باتري‌-الكتريكي به قطعات الكترونيكي ريزودرشت متعددي مجهز مي‌باشند كه مانند قطعات مكانيكي قدمت معيني دارا هستند يا اين كه ممكن ميباشد با فساد‌هاي احتمالي مواجه شوند. ناگفته نماند كه مجموع اجزاي اساسي اين خودروها مانند باتري و الكتروموتور هم مانند پيشرانه داخل‌سوز ذيل اثر گرما، سوزوسرما و ضربه قرار مي گيرند و گاه با افت كارايي مواجه مي شوند.
خودروهاي هيبريدي
هر يك سري بخش اعظمي از كمپاني‌ها مانند تويوتا براي نگهداري خودروهاي داخل‌سوز هيدروژني عملكرد مي‌نمايند البته قابليت و امكان بقا سبك‌هاي سلول‌سوختي هيدروژني و باتري-الكتريك‌ها بيشتر ميباشد؛ فشار ماجراي «گرامايش جهاني» و زور حكومت‌ها براي آجل‌اي سبز و منزه كمپاني‌هاي خودروسازي را بدون چاره نموده است تا معدود‌نادر به تامل شكاف موتورهاي باطن‌سوز باشند و تا وصال به ضرب‌العجلي مشخص براي برقي كردن مجموع محصولاتشان، به ايجاد خودروهاي هيبريدي بپردازند. اين خودروها همچنان مهمان نمايشگاه‌هاي خودروها خواهند بود البته انتظار مي‌رود كه در دهه‌هاي آتي مكان خويش را به سبك‌هاي باتري‌-الكتريك با صرفه‌خيس بدهند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ساعت: ۰۴:۱۹:۵۰ توسط:زيبا موضوع: نظرات (0)