عملكردها و وظايف شاسي ماشين چيست؟
شاسي وظيفه تحمل وزن پيشرانه، گيربكس، سرنشينان و برخي قطعات ديگر را بر ذمه داراست. لوازم يدكي چانگان يكي از ديگر از عملكردهاي شاسي ماشين را مياقتدار محافظت ساختار و صورت خودرو دانست به اين ترتيب اين قسمت خودرو بايستي استحكام بالايي داشته باشد و با سپري شد مجال صورت خويش را از دست ندهد. به همين خيال و خاطر ميباشد كه متريال بكار رفته در شاسي بايستي چگونگي بالايي داشته باشند تا بتوانند وزن قطعات را تحمل نمايند.
قطعات شاسي ماشين
شاسي ماشين
بهدنبال به بعضا از مهمترين قطعات شاسي وسايل نقليه ميپردازيم:
كلاچ
اولين قطعهاي كه با شاسي ماشين همدم ميباشد كلاچ اسم داراست كه سبب انقطاع و وصل پيشرانه و گيربكس ميشود. كلاچ منجر قابل انعطافخيس شدن مراحل ردوبدل دنده ميگردد و از دو قطعه به اسمهاي فلايول و برگه فشار كه با بدور پيشرانه مي چرخند تشكيل ميشود. هنگامي كه شيت به فلايول فشرده مي شود پيشرانه به گيربكس متصل گردد ولي در سيستم كلاچ اتومات محور عمل با نيروي فشار روغن مايع خواهد بود. اين نيرو را ارتقا سرعت پيشرانه بيشتر گردد و نيازي به به كارگيري از كلاچ دستي نخواهد بود.
گيربكس
گيربكس يكياز ديگر از نصيبهاي روي شاسي ميباشد كه خروجي پيشرانه را تغيير و تحول مي دهد. گيربكس در مواردي كه خودرو مستلزم گشتاور يا اين كه سرعت زياد ميباشد بسيار به عمل ميايد. گيربكس خودرو با تهيه نسبت ميان دندهها اينگونه كاري را اجرا مي دهد. گشتاور گيربكس بدور پيشرانه بستگي داراست. گيربكس نيز همچون كلاچ در اشكال دستي و خود كار ايجاد شدهاست.
اكسل
اكسل جزو قسمتهاي اصلي خودروست كه چرخش چرخهاي چپ و راست را تهيه مينمايد. درصورتيكه اينگونه كاري اعمال نشود يكي چرخها در طول گردش يا اين كه عبور از پيچ ميتواند بلغزد و استهلاك بيشتري داشته باشد. دو نوع اكسل در خودروها با اسمهاي اكسل صلب و غيروابسته بكار ميرود. در اكسل غيروابسته هر چرخ بهشكل جداازهم جنبش مينمايد درحاليكه اكسل صلب در نقطه مقابل آن جاي دارد.
فنربندي
فنرها بخشي از سيستم تعليق ميباشند و منجر خنثيسازي لرزشهاي جاده و عدم جابجايي آن ها به كابين مي شوند. اين فنرها معمولاً از فولاد منعطف با پياده سازي توسعه يافته ساخته ميشود. يكي گونه هاي فنرها با اسم فنر تخت شناخته ميگردد كه فولاد منعطف شيت مانند ميباشد و به خيال استحكام و بضاعت بيشتر در خودروهاي باري و هنگفت وزن بكار ميرود.
جذب كننده شوك
جذب كنندهها با فنرها تفاوت داراهستند و ميتوانند شوكهاي ناشي از كاركرد فنرها را جذب نمايند. اين واقعه هنگامي چهره ميدهد كه خودرو از يكپارچهانداز رد مي شود و فنر ذيل تأثير نيروي وارده قرار ميگيرد. اما به خيال و خاطر ماهيت منعطف فنرها و وزن بالاي خودرو، شوكها مي توانند بعد ها بزرگي داشته باشند.
سيستم امر
دستور نيز بخشي از شاسي ماشين به شمار ميرود و جزو اجزاي اصلي وسايل نقليه ميباشد. اين سيستم در گونه هاي مختلفي براي مثال هيدروليكي و برقي ساخت گرديدهاست. امرهاي هيدروليك از نيروي مايع هيدروليك ناشي از پمپ دستور به كار گيري مينمايند درحاليكه امرهاي برقي دارنده موتوري مي باشند كه مستقيماً با باكسامر رابطه داراست.
سيستم ترمز
ترمز خودرو وظيفه كاهش سرعت و توقف آن را بر ذمه داراست. ترمز ماشين با استعمال از اصطكاك سبب ساز تبديل انرژي حركتي به انرژي گرمايي شود. درين سيستم لنت ترمز و روتور نقشي مهم داراهستند كه با فشرده شدن به يكديگر كاهش سرعت را اجرا خواهند بخشيد. در خودروها دو نوع سيستم ترمز مرسوم يعني ترمزهاي پيالهاي و ديسكي بكار رفته ميباشد.
حلقه و لاستيك
يكي از ديگر از اجزاي شاسي را ميقدرت حلقه و لاستيكها دانست كه رابطه بدون واسطه با سطح جاده دارا هستند. لاستيكها سبب جذب لرزشهاي خرد جاده مي شوند و به جهت چسبندگي با مسير پايداري خودرو را ضمانت مينمايند.
نشانهاي ضربه ميل كردن شاسي ماشين
براي مثال نشانهاي ضربه ميل كردن شاسي خودرو مياقتدار به وجود نقاط جوش روي شاسي، تغيير و تحول صورت و رنگپريدگي، به هم خورد حاشيههاي شاسي و مشاهده اثر ها شاسي كشي اشاره نمود.
برچسب: ،
ادامه مطلب