مزیت خودروهای باتری-الکتریکی چیست؟
بهینگی و بازده موتور. درحالیکه شایسته ترین پیشرانههای کاملا داخلسوز نهایتا به راندمانی ۲۰ درصدی دست پیدا کرده و ۸۰ درصد نیروی سوخت را به گرما و انواع غیرضروری تبدیل مینمایند، موتورهای برقی می توانند به بازده ۹۰ درصدی هم برسند. لوازم یدکی چانگان از سایر مزایای مهم این موتورها، سازش بهترشان با فضازیست میباشد؛ به این دلیل که تکثیر آلاینده ندارند و از این جهت در منزهخیس نگهداشتن آبوهوا نقش مثبتی داراهستند.
مزیت سوم سبکهای باتری-الکتریکی تولید قابلیت تغییر و تحول ساختار خودرو میباشد. یک بسته باتری تخت فضای خیر و خوبی را برای گرانقدرخیس کردن کابین در مشت طراحان قرار می دهد. ازآنجاکه موتور دیگر در کاپوت قرار نمیگیرد، BEVها دراین نصیب هم یک فضای توشه اضافه دارا هستند.
خودروهای باتری-الکتریکی اجرا مانورهای بیشتری را برای خودروهای آفرود ممکن مینمایند که قبل از آن، مهندسی بحران برانگیزی داشتهاند؛ برای مثال میاقتدار به خصوصیتهای آفرود مرسدسبنز G580 EQ یا این که هامر برقی اشاره نمود. ناگفته نماند که پرشتابترین خودروهای کنونی دنیا خودروهای اینچنینی میباشند که با دسترسی آنی به گشتاور و اقتدار بیشمار، بضاعت درهمشکستن مرزهای سرعت را داراهستند؛ ازجمله این خودروها میاقتدار به لوسید ایر سفایر، ریمک نورا، پینینفارینا باتیستا و… اشاره نمود.
معایب خودروهایی باتری-الکتریکی چیست؟
اساسیترین عیب این خودرو وزن آنها به شمار میرود که پیشتر هم به آن اشاره کردیم. باتریها وزن بسیار متعددی داراهستند. هر یکسری این وزن به امرپذیری عالی یاری مینماید ولی به جنبش درآوردن و در اختیار گرفتن آن بخشی از نیروی خودرو را مصرف مینماید و از مانورپذیری آن میکاهد. عیب دیگر خودروهای باتری-الکتریکی عدمپختگی کافی فناوری آنان به شمار میرود که سبب گرانخیس شدن این تولیدات و ارتقاء مجال شارژ آنان می شود؛ دو نکته منفی که خریداران متعددی را از آنها به دور نگه می دارد.
خودروهای باتری-الکتریکی به قطعات الکترونیکی ریزودرشت متعددی مجهز میباشند که مانند قطعات مکانیکی قدمت معینی دارا هستند یا این که ممکن میباشد با فسادهای احتمالی مواجه شوند. ناگفته نماند که مجموع اجزای اساسی این خودروها مانند باتری و الکتروموتور هم مانند پیشرانه داخلسوز ذیل اثر گرما، سوزوسرما و ضربه قرار می گیرند و گاه با افت کارایی مواجه می شوند.
خودروهای هیبریدی
هر یک سری بخش اعظمی از کمپانیها مانند تویوتا برای نگهداری خودروهای داخلسوز هیدروژنی عملکرد مینمایند البته قابلیت و امکان بقا سبکهای سلولسوختی هیدروژنی و باتری-الکتریکها بیشتر میباشد؛ فشار ماجرای «گرامایش جهانی» و زور حکومتها برای آجلای سبز و منزه کمپانیهای خودروسازی را بدون چاره نموده است تا معدودنادر به تامل شکاف موتورهای باطنسوز باشند و تا وصال به ضربالعجلی مشخص برای برقی کردن مجموع محصولاتشان، به ایجاد خودروهای هیبریدی بپردازند. این خودروها همچنان مهمان نمایشگاههای خودروها خواهند بود البته انتظار میرود که در دهههای آتی مکان خویش را به سبکهای باتری-الکتریک با صرفهخیس بدهند.
برچسب: ،