مقايسه پيشرانه شش سيلندر تخت و V شكل، بررسي ويژگيها و تفاوتها
پورشه به خيال پيشرانههاي شش سيلندر تخت، بامو به خيال موتورهاي شش سيلندر خطي و شورلت به خيال و خاطر موتورهاي V8 آوازه دارااست.
عامل ساخت و ساز پيشرانه در گونه هاي متعدد اين ميباشد كه هرمورد مزايا و معايب خويش را دارا هستند. سيلندرهاي بيشتر معمولاً به معناي توان بيشتر ميباشد البته ابهام و هزينهٔ ساخت را هم ارتقا مي دهد. سيلندرهاي كمتر هرچند اقتدار كمتري در ادامه دارااست البته ابهام و اندازهٔ موتور را كاهش مي دهد. ولي درحاليكه دهههاي قبلي براي ارتقاء اقتدار موتور ارتقا تعداد سيلندرها ضروري بود، امروز تكنولوژي به جايي رسيده كه موتورهاي چهار و شش سيلندر بهاندازهٔ مثالهاي هشت سيلندر قديم توان ساختوساز مينمايند.
همينطور موتورهاي چهار و شش سيلندر به جهت اندازهٔ خردخيس، آساني نسبي و مصرف سوخت كمتر، در زمانه مدرن بسيار دوست داستنيخيس از موتورهاي V8 گرانقدر مي باشند و آمارها هم اين قضيه را نشانه مي دهند چون امروز، بيشتراز ۷۵ درصد از خودروهاي دنيا از موتورهاي چهار سيلندر (با سهم ۳۷.۷ درصد) و شش سيلندر (با سهم ۳۷.۶ درصد) استعمال مينمايند. باايناكنون، تفاوت در پيشرانهها فقطً در تعداد سيلندر آنان خلاصه نمي شود و چينش سيلندرها هم به طرزهاي مختلفي شكل مي گيرد. پيشرانههاي چهار سيلندر عمدتاً به صورت خطي ساخته ميشوند كه يعني كل چهار سيلندر در يك خط در كنار هم قرار ميگيرند. همين قضيه در زمينه ي موتورهاي شش سيلندر هم درستي مينمايد ولي در خودروها، مخلوطهاي ديگري هم براي موتورهاي چهار و شش سيلندر چشم ميگردد.
هرچند موتورهاي خطي مزيتهاي مهمي مثل آساني كلي هزينهٔ ساخت و ساز زيرخيس داراهستند البته دلايلي وجود داراست كه سبب ميگردد خودروسازان از فرمول خطي تبعيت نكنند و سراغ ادغامهاي ديگري براي موتورهاي چهار يا اين كه شش سيلندر بروند كه دربرگيرنده تخت و V صورت مي شود. ولي امروزه موتورهاي V4 در خودروها منسوخ گرديدهاند البته پيشرانههاي شش سيلندر همچنان در گونه هاي خطي، تخت و V صورت ساخت و ساز ميشوند كه هر كدام مزاياي خاص خويش را داراهستند. بهدنبال، موتورهاي H6 (شش سيلندر تخت) و V6 (شش سيلندر V صورت) را باهم مقايسه خوا هيم كرد.
مهمترين تفاوت در بين موتورهاي H6 و V6، زاويهٔ در بين سيلندرهاي هر ستون ميباشد. در موتورهاي تخت، سيلندرها به صورت افقي قرار ميگيرند و دو ستون زاويهاي به طور كاملً گشوده يعني ۱۸۰ جايگاه باهم داراهستند. به همين استدلال، بهاين پيشرانهها تخت گفته مي شود. يك كدام از ديگر از اسمهاي اين نوع موتور، بوكسور ميباشد چون تكان پيستونها در مقابل هم مشابه مشت زدن بوكسورها ميباشد. پيشرانههاي تخت راس ثقل تحتتري داراهستند كه سبب ساز بهبود آيروديناميك و هندلينگ خودرو ميشود. اين پيشرانهها همينطور ايمني خودرو را هم بهبود مي بخشند چون برخلاف موتورهاي بي آلايش، پيشرانههاي تخت در شرايطي كه در جلوي خودرو نصب گرديده باشند، هنگام تصادف از جلو، بجاي ورود به كابين، به پايين آن تكان مينمايند.
برچسب: ،
ادامه مطلب