لاستیکهای مدرن امروزی از چه موادی ساخته میشوند؟
در سال ۲۰۲۱ اخباری درباره به کار گیری از مواد دوستدار دور و اطرافزیست و استوار در لاستیکها منتشر شد و کمپانیهای بزرگی همانند کانتیننتال و میشلین پیرو ارتقا ساختوساز قابلاعتنا لاستیکهای نو تا سال ۲۰۲۵ میباشند. لوازم یدکی چانگان بدین ترتیب در ساخت و ساز لاستیکهای امروزی مدرن بجای تولیدها مشتق گردیده از نفت از مواد زیستی و بازیافتی به یار و همدم فولاد و پلاستیک به کار گیری شود.
لاستیک تازه کانتیننتال اولترا کانتکت
مثلا جایگزینهای تازه برای لاستیکها که شاید سبب تعجب شوند میقدرت به قاصدکها، بطریهای آب و سبوس برنج اشاره نمود. کانتیننتال جدیداً ذکر نموده است نخسین بار لاستیکی با محتوای متعددی از مواد استوار را راهی بازار مینماید. لاستیک نو این موسسه که اولترا کانتکت NXT اسم دارااست مطلوب خودروهای داخلسوز و برقی میباشد و تا ۶۵ درصد از مواد تجدید پذیر و بازیافتی ساخته میگردد. برای مثال مواد تجدید پذیر بکار رفته در لاستیک کانتیننتال میاقتدار به رزینهای تشکیل شده از ماندههای صنعت های چوب برگه اشاره نمود.
لاستیک کانتینننتال
سیلیکا نیز نقش مهمی در سعی لاستیک بازی مینماید و روی چسبندگی، مقاومت چرخشی و ارتفاع قدمت آن تأثیر دارااست. این ماده از دهه ۹۰ میلادی تا به امروز تحت عنوان جایگزین کربن در لاستیک بکار میرود و بهطور سنتی از شن ساخته میگردد. اگرچه واحد سنجش شن مو جود در عالم زیاد میباشد ولی ساخت و ساز سیلیکا از آن به انرژی متعددی نیاز داراست و می بایست دما به ۱۴۰۰ رتبه سانتیگراد رسد. در مقابل بایستی به فرآیند ساخت سیلیکا از سبوس برنج اشاره نمود که دمای مورد نیاز دراین پروسه فقط حدود ۱۰۰ مرتبه سانتیگراد خواهد بود. بطریهای آب قابل بازیافت نیز برای ساخت و ساز فیبرهای پلیاستر بکار میروند و اگرچه تجدید پذیر نیستند ولی بازدارنده آلودگی اطرافزیست میشوند. در هر لاستیک بسته به بعدها آن در بین ۹ تا ۱۵ بطری مصرف میشود و فیبرهای پلیاستر تشکیلشده از آنها در ساختار لاستیک بکار گرفته می گردند. یکیاز دیگر از مواد دیرین بکار رفته در لاستیکها گاز بوتادین مشتق گردیده از نفت میباشد که معمولاً از هیدروکربنها به دست میاید و برای ساختوساز لاستیک تصنعی و مصنوعی بکار میرود. جایگزین این ماده بوتادین زیستی میباشد که می تواند از اتانول به دست آید. ساختوساز اتانول شل میباشد و بازده بالاتری دارااست.
لاستیک امروزی کانتیننتال
مهم ترین ماده بکار رفته در لاستیکها یعنی کربن مشکی معمولاً با سوزاندن نفت یا این که گاز در دمای بالا به دست میاید تا پودر گرانوله به دست آید. در این زمینه کربن مشکی بازیافتی از لاستیکهای دیرین تأثیر آن روی دور و برزیست را کاهش می دهد. لاستیک اولترا کانتکت NXT کانتیننتال از ماه سرازیر میلادی راهی بازار اروپا گردد و می بایست دانست محصولی با بازار محصور وجود ندارد بلکه پیرو جلب حیث مالکان خودروهای مقام میانی بازار میباشد. برای مثال این خودروها میاقتدار به کیا نیرو، تسلا سبک ۳، مرسدس بنز EQA، اشکودا اوکتاویا و فولکسواگن گلف اشاره نمود.
برچسب: ،