گیرپاژ کردن موتور یا قفل شدن موتور ماشین؛ علت و راهحل
موتور خودرو از هزاران قطعه اثبات و متحرک تشکیلشده که هرمورد وظیفه به سری داراهستند و درصورتیکه اشکالی در تلاش آنها به وجود آید خودرو با ایراد مواجه گردیده. لوازم یدکی چانگان در بدترین موقعیت نیز شاهد گیرپاژ کردن موتور یا این که قفل شدن آن خوا هیم بود.
گیرپاژ چیست؟
گیرپاژ کردن موتور
اصطلاح گیرپاژ که گیرپاچ نیز خوانده میگردد اصطلاحی رایج فی مابین مکانیکهاست. قفل شدن موتور یا این که سوختن آن نیز مفهوم مشابهی با گیرپاژ کردن داراهستند. هنگامی که دمای موتور خودرو از حد معینی که مهندسان برای آن گزینش کردهاند بالا رفته و سیستم خنککننده نیز نتواند دما را زیر بیاورد دمای سیلندر بسیار بالا خواهد رفت و این فرمان سبب به انبساط پیستون میشود. در اینحالت پیستون باطن سیلندر گیر کرده و تکان نخواهد کرد که پیامدها بسیار بدی برای قطعاتی همانند سیلندر، پیستون، شاتون، رغبتلنگ و… خواهد داشت. اینگونه حالتی سبب به قفل شدن موتور شود که از آن تحت عنوان گیرپاژ کردن نیز اسم می برند و هزینههای سنگینی را به صاحب خودرو زور مینماید.
انگیزه قفل شدن موتور ماشین چیست؟
دلایل مختلفی برای گیرپاژ کردن موتور یا این که قفل کردن آن وجود خواهد داشت که در پی به بعضی از آنان اشاره میکنیم:
گیرپاژ کردن موتور
به کارگیری از روغنموتور بیچگونگی: کارشناسان همواره بر به کارگیری از روغنموتور کیفیت بالا تأکید دارا هستند. برای خودداری از گیرپاژ کردن موتور می بایست از روغنهایی بهره مند شد که تولیدکننده خودرو پیشنهاد مینماید. درصورتیکه از روغن بیچگونگی استعمال فرمایید دسته قطعات داخلی همانند پیستون، شاتون و تمایللنگ زخم خواهند روءیت کرد و هزینه متعددی را به شما زور خواهند کرد.
کاهش سطح روغنموتور: همواره سطح روغنموتور خودروی خویش را نظارت نمائید چراکه در شکل تحت بودن واحد سنجش روغن پیستون کم آب شغل مینماید و دراینحالت داغ گردیده و سبب ساز گیر کردن شاتون در درون حلقه پیستون میگردد. دراینصورت شاتون کج گردیده و به سیلندر عکس العمل مینماید که سود آن ساخت و ساز زخم شدید در سیلندر گردد. بدیهی میباشد که بعد از اتفاقات چهره داده بایستی همگی قطعات حافظه گردیده را بده بستان کرد که هزینه سنگینی خواهد داشت.
عدم روانکاری مطلوب موتور: روغنموتور تحت عنوان یک روانکار بکار میرود البته گه گاه به جهت عدم سرازیر کاری مطلوب موتور شاهد قفل شدن یا این که گیرپاژ کردن آن هستیم که هزینههای بیشتری را به دنبال دارااست. کمبود روغن یا این که جاری کاری غیر مطلوب سبب ساز تولید اصطکاک بیش تر از حد در میان قطعات به عنوان مثال یاتاقانها و شاتون میگردد. در غایت به جهت داغ شدن بیشتراز حد قطعات شاهد قفل شدن موتور خوا هیم بود.
برچسب: ،