تسمه تایم را بهموقع تعویض کنید
نگهداری خودرو مهم ترین نقش را در طول عمر این وسیله و هزینههای آن برای صاحب و مالک دارااست. لوازم یدکی چانگان در نوشتهیعلمی گذشته درباره ی روغنموتور و مداقه تعویض بهموقع آن و ضرورت استعمال از اشکال مرغوب نوشتیم و تجربه یک دستگاه آزرا را که بر اثر بیتوجهی بهاین موردها مصدوم بود را بنوشته تحریر در آوردیم. این بار می خواهیم به تفحص تسمه تایم و بده بستان آن و اشتراک یک تجربیات عملیاتی از این نصیب مهم از خودرو بپردازیم.
تسمه تایمینگ چیست؟
تسمه تایمینگ تسمه ای هست که وظیفه هماهنگ کردن حرکت تمایللنگ با رغبتسوپاپ را دارد وظیفه گرایشسوپاپ نیز باز و بسته کردن سوپاپها در طی مناسب می باشد. جایگیری گرایشسوپاپ نیز در خودروهای مختلف متفاوت است. البته معمولاً این قطعه در سرسیلندر قراردارد. تسمه تایم نیرو را از دنده تایمینگ سر رغبتلنگ گرفته و به دنده تایمینگ رغبتسوپاپ انتقال میدهد. جایگیری صحیح تسمه تایم نیز از اهمیت زیادی برخورداراست و اگر تسمه تایم یک یا چند دندانه جابجا شود مجال باز بودن سوپاپها به هم ریخته و در فعالیت موتور اختلال پیش می آید.
سئله بعدی معیار سفتی تسمه تایم هست که معمولاً با استعمال از هرزگرد تهیه و تنظیم می شود و سفت کردن بیش از اندازه آن سبب ساز ایجاد صدای زوزه در موتور و کاهش راندمان می گردد.
ابعاد تسمه تایم بسته به نوع خودرو مختلف میباشد ولی در سادهترین موقعیت یعنی SOHC تسمه فقط به فولی سر میللنگ و فولی تمایلسوپاپ وصل می باشد و در وضعیت ِ DOHC تعداد گرایشسوپاپ به دو عدد افزایش یافته است. در برخی خودروها و اکثرا شش سیلندرها نیز زنجیر تایم جایگزین تسمه تایم شده که خود مبحث جداگانه میباشد. البته استثنائاتی نیز وجود دارد برای مثال میتسوبیشی پاجرو با وجود داشتن موتور شش سیلندر وی شکل زنجیر تایم ندارد و از تسمه تایم به کار گیری میکند که ولی سبب کارکرد نرمتر موتور گردیده است. لازم به ذکر میباشد که در خودروهای سنگین بجای تسمه یا زنجیر از دنده تایمینگ به کارگیری میگردد البته دنده تایمینگ در بعضی خودروهای سواری و موتورسیکلتهای دهه ۷۰ نیز دیده میشود.
پیامدها بهانه تراشی در بده بستان تسمه تایم
تسمه تایم معمولاً بعد از فرسوده شدن در گیر پارهگی می گردد. در شایسته ترین موقعیت پاره شدن تسمه تایم می تواند صرفا منجر بی سروصدا شدن خودرو گردد و با مراجعه به تعمیرگاه میاقتدار بهراحتی نسبت به بده بستان آن مبادرت کرد ولی واحد سنجش ضرر بسته به نوع پیاده سازی موتور گوناگون میباشد و در بعضی خودروها در شکل پارهگی تسمه تایم منجر انحراف پیدا کردن سوپاپها میگردد که برای رفع آن نیاز به مفتوح کردن بی نقص سرسیلندر میباشد. عامل این فرمان نیز این میباشد که با پاره شدن تسمه، مجال گشوده بودن سوپاپها به هم خورده و یکسری تایی از سوپاپها در طی وصال پیستون به نقطه مرگ بالایی گشوده میمانند که دراینحالت پیستون با عکس العمل با سوپاپ منجر منحرف شدن آن میگردد و یا این که حتیدر برخی از موردها چشم گردیده که در تاثیر ضربه پیستون به سوپاپ خویش پیستون مبتلا شکستگی می شود.
برچسب: ،