ایمنی خودرو و نقش کیسه هوا در حفاظت از جان سرنشینان
بر پایه ی برآوردهای انجام یافته نصب کیسههای هوا بهطور معدل به ارتقا ۴۰ درصدی ایمنی سرنشینان در تصادفات منتهی خواهد شوید. لوازم یدکی چانگان از این رو تجهیز خودروها به کیسه هوا در اکثری از کشورها بهشکل مصرح و با بیان دستکم تعداد کیسه هوا (معمولاً تعداد دو کیسه هوا) و یا این که ضمنی و فارغ از اشاره بدون واسطه به کیسه هوا و تنهاً با توکل بر حاصل امتحانهای ایمنی خودرو (با اعتنا به اینکه دستیابی امتیاز قبولی در امتحانهای استاندارد ایمنی سوای کیسه هوا عملاً قابلیتپذیر وجود ندارد) الزامی هست. در کشورایران هم مبنی بر مصوبه شورای خوب استاندارد، کمپانیهای خودروسازی داخلی از اولِ سال ۱۳۹۰ (و ولی بعداز یک مرحله تمدید) میبایست محصول ها خویش را دستکم با دو کیسه هوا به بازار عرضه کنند.
اشکال کیسه هوا در خودرو (ایربگ)
از اولِ معرفی کیسههای هوا خودرو این سامانهها دستخوش تکامل و ارتقاء اکثری گردیدهاند کهاین فرایند کماکان ادامه دارااست. در اکثر خودروهای سواری دست کم دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو در دستور و داشبورد درنظرگرفته شده میباشد. این در حالی میباشد که در خودروهای جدیدتر تعداد بیشتری کیسه هوا در بخشهای متفاوت بدنه خودرو قرار گرفتهاند. در اکثر خودروهای مدرن ضمن کیسههای هوای سرنشینان جلو، کیسههای هوای جانبی (بومی در دربهای خودرو برای تصادفاتی که از طرفین حادثه می افتد)، کیسههای هوای پردهای (با مقصود بازداشتن از عکس العمل سرنشینان با تکه شیشههای شکسته گردیده، سقف و ردیف خودرو) و کیسه هوای مراقبت از زانوی راننده (قرار گرفته در بخش تحتانی غربیلک امر برای راننده و تحت داشبورد برای سرنشین) نیز درنظرگرفته شده میباشد.
کیسه هوا در قسمت های متعدد خودرو
جانمایی کیسههای هوا جلو، جانبی، پردهای و زانو در درون کابین یک خودروی سواری؛ امروزه اکثر خودروهای سواری به بیش تر از دو کیسه هوا مجهز میباشند.
ولی بایستی مد حیث داشت که هرچند ارتقا تعداد کیسههای هوا از منظر استانداردهای دربینالمللی ایجاد خودرو اجباری وجود ندارد، البته دریافت حداکثر امتیاز ممکن از امتحانهای جایگاهبندی ایمنی خودروها (اصطلاحاً اخذ پنج ستاره ایمنی) در آزمایشهای تصادف عملاً سوای وجود کیسههای هوای جانبی، پردهای و … غیرممکن می باشد. از این رو خودروسازان بهمراد جا نماندن از عرصه رقابت در ارتقای حداکثری ایمنی و بهتبع آن جذب مشتری بیشتر، ناگزیر به کاربرد بزرگ سامانههای متفاوت ایمنی و در سطحی بالاتر از استانداردهای اجباری هستند.
جدیداً تحقیقاتی در ارتباط بهکارگیری کیسههای هوا در سطح بیرونی بدنه خودروها بهمراد تامین از جان عابران پیاده و راکبین دوچرخه و موتورسیکلت اجرا گرفته میباشد. ضمن این، کمربندهای ایمنی باد شونده و کیسههای هوای موتورسیکلت نیز جزو اختراعهای اخیر در حوزه ایمنی غیر فعال خودرو بوده که انتظار میرود در سالهای پیش رو شاهد بهکارگیری آن به شکلی وسیع در اشکال خودروها متفاوت باشیم.
برچسب: ،