عملکردها و وظایف شاسی ماشین چیست؟
شاسی وظیفه تحمل وزن پیشرانه، گیربکس، سرنشینان و برخی قطعات دیگر را بر ذمه داراست. لوازم یدکی چانگان یکی از دیگر از عملکردهای شاسی ماشین را میاقتدار محافظت ساختار و صورت خودرو دانست به این ترتیب این قسمت خودرو بایستی استحکام بالایی داشته باشد و با سپری شد مجال صورت خویش را از دست ندهد. به همین خیال و خاطر میباشد که متریال بکار رفته در شاسی بایستی چگونگی بالایی داشته باشند تا بتوانند وزن قطعات را تحمل نمایند.
قطعات شاسی ماشین
شاسی ماشین
بهدنبال به بعضا از مهمترین قطعات شاسی وسایل نقلیه میپردازیم:
کلاچ
اولین قطعهای که با شاسی ماشین همدم میباشد کلاچ اسم داراست که سبب انقطاع و وصل پیشرانه و گیربکس میشود. کلاچ منجر قابل انعطافخیس شدن مراحل ردوبدل دنده میگردد و از دو قطعه به اسمهای فلایول و برگه فشار که با بدور پیشرانه می چرخند تشکیل میشود. هنگامی که شیت به فلایول فشرده می شود پیشرانه به گیربکس متصل گردد ولی در سیستم کلاچ اتومات محور عمل با نیروی فشار روغن مایع خواهد بود. این نیرو را ارتقا سرعت پیشرانه بیشتر گردد و نیازی به به کارگیری از کلاچ دستی نخواهد بود.
گیربکس
گیربکس یکیاز دیگر از نصیبهای روی شاسی میباشد که خروجی پیشرانه را تغییر و تحول می دهد. گیربکس در مواردی که خودرو مستلزم گشتاور یا این که سرعت زیاد میباشد بسیار به عمل میاید. گیربکس خودرو با تهیه نسبت میان دندهها اینگونه کاری را اجرا می دهد. گشتاور گیربکس بدور پیشرانه بستگی داراست. گیربکس نیز همچون کلاچ در اشکال دستی و خود کار ایجاد شدهاست.
اکسل
اکسل جزو قسمتهای اصلی خودروست که چرخش چرخهای چپ و راست را تهیه مینماید. درصورتیکه اینگونه کاری اعمال نشود یکی چرخها در طول گردش یا این که عبور از پیچ میتواند بلغزد و استهلاک بیشتری داشته باشد. دو نوع اکسل در خودروها با اسمهای اکسل صلب و غیروابسته بکار میرود. در اکسل غیروابسته هر چرخ بهشکل جداازهم جنبش مینماید درحالیکه اکسل صلب در نقطه مقابل آن جای دارد.
فنربندی
فنرها بخشی از سیستم تعلیق میباشند و منجر خنثیسازی لرزشهای جاده و عدم جابجایی آن ها به کابین می شوند. این فنرها معمولاً از فولاد منعطف با پیاده سازی توسعه یافته ساخته میشود. یکی گونه های فنرها با اسم فنر تخت شناخته میگردد که فولاد منعطف شیت مانند میباشد و به خیال استحکام و بضاعت بیشتر در خودروهای باری و هنگفت وزن بکار میرود.
جذب کننده شوک
جذب کنندهها با فنرها تفاوت داراهستند و میتوانند شوکهای ناشی از کارکرد فنرها را جذب نمایند. این واقعه هنگامی چهره میدهد که خودرو از یکپارچهانداز رد می شود و فنر ذیل تأثیر نیروی وارده قرار میگیرد. اما به خیال و خاطر ماهیت منعطف فنرها و وزن بالای خودرو، شوکها می توانند بعد ها بزرگی داشته باشند.
سیستم امر
دستور نیز بخشی از شاسی ماشین به شمار میرود و جزو اجزای اصلی وسایل نقلیه میباشد. این سیستم در گونه های مختلفی برای مثال هیدرولیکی و برقی ساخت گردیدهاست. امرهای هیدرولیک از نیروی مایع هیدرولیک ناشی از پمپ دستور به کار گیری مینمایند درحالیکه امرهای برقی دارنده موتوری می باشند که مستقیماً با باکسامر رابطه داراست.
سیستم ترمز
ترمز خودرو وظیفه کاهش سرعت و توقف آن را بر ذمه داراست. ترمز ماشین با استعمال از اصطکاک سبب ساز تبدیل انرژی حرکتی به انرژی گرمایی شود. درین سیستم لنت ترمز و روتور نقشی مهم داراهستند که با فشرده شدن به یکدیگر کاهش سرعت را اجرا خواهند بخشید. در خودروها دو نوع سیستم ترمز مرسوم یعنی ترمزهای پیالهای و دیسکی بکار رفته میباشد.
حلقه و لاستیک
یکی از دیگر از اجزای شاسی را میقدرت حلقه و لاستیکها دانست که رابطه بدون واسطه با سطح جاده دارا هستند. لاستیکها سبب جذب لرزشهای خرد جاده می شوند و به جهت چسبندگی با مسیر پایداری خودرو را ضمانت مینمایند.
نشانهای ضربه میل کردن شاسی ماشین
برای مثال نشانهای ضربه میل کردن شاسی خودرو میاقتدار به وجود نقاط جوش روی شاسی، تغییر و تحول صورت و رنگپریدگی، به هم خورد حاشیههای شاسی و مشاهده اثر ها شاسی کشی اشاره نمود.
برچسب: ،