سیستم کنترل پایداری یا ESC چیست و چطور کار میکند؟
در استانداردهای ۸۵ گانه جدید که مدتی است در کشورمان اجرا شده، یکی از مواردی که بهطور الزامی باید در تمام خودروهای تولید داخل وجود داشته باشد، لوازم یدکی چانگان سیستم کنترل پایداری است که به آن ESC یا ESP هم گفته میشود. هرچند سالها و حتی دههها است که این سیستم در خودروهای جهان وجود دارد و خیلی دیر در ایران الزامی شده اما همین اقدام دیرهنگام هم حرکت مثبتی محسوب میشود و میتواند به کاهش تصادفات کمک کند البته بهشرط آنکه کنترل پایداری خودروهای داخلی بهدرستی کار کند و مثل جریان ایربگ و ترمز ABS نباشد! درهرحال، در ادامه قصد داریم به توضیح ESC و شیوهٔ کارکرد آن بپردازیم.
سیستم کنترل پایداری یا ESC چیست؟
سیستم کنترل پایداری که ESC (مخفف Electronic Stability Control) یا ESP (مخفف Electronic Stability Program) نامیده میشود، سیستمی است که از انحراف و لغزش خودرو جلوگیری میکند. این سیستم هنگام رانندگی در جادههای لغزنده هنگام بارش برف و باران، زمانی که در مسیر با مانعی مواجه شوید و بهطور ناگهانی تغییر مسیر دهید و همینطور هنگامیکه با سرعت بالا وارد پیچها میشوید و خودرو با کمفرمانی (زمانی که خودرو بهاندازهٔ کافی نمیپیچد و تمایل به مستقیم رفتن دارد) یا بیشفرمانی (زمانی که خودرو بیشازحد میپیچد و عقب خودرو منحرف میشود) مواجه میشود وارد عمل خواهد تا از منحرف شدن خودرو و بروز حادثه جلوگیری کند. بهطورکلی، زمانی که سیستم ESP تشخیص دهد کنترل خودرو از دست راننده خارج شده میکند تا به مسیر درست بازگردد.
اجزای سیستم کنترل پایداری یا ESC
برای اینکه شیوهٔ کارکرد کنترل پایداری را توضیح دهیم ابتدا باید با اجزای این سیستم آشنا شویم:
سنسور سرعت چرخش چرخها: این سنسور در هرکدام از چرخها وجود دارد و میتواند با ارسال سیگنال به ECU فشار ترمز به یک چرخ را کاهش یا افزایش دهد.
سنسور زاویهٔ فرمان: این سنسور همانطور که از نامش مشخص است، زاویهٔ فرمان را اندازهگیری میکند.
سنسور تشخیص انحراف: این سنسور که YAW نامیده میشود، میزان انحراف خودرو از مسیر را تشخیص میدهد.
علاوه بر این، سیستم ترمز ABS هم در کارکرد کنترل کشش نقش مهمی دارد و اساساً بخشی از سیستم ESC محسوب میشود. در همین حال، کامپیوتر مرکزی یا ECU هم در کارکرد کنترل پایداری با پردازش اطلاعات نقشی اساسی ایفا میکند.
سیستم در دست گرفتن پایداری یا این که ESC چطور فعالیت مینماید؟
به عبارتیطور که اشاره شد، ESC وقتی که تشخیص دهد در دست گرفتن خودرو از دست راننده بیرون گردیده و خودرو در هم اکنون کج شدن میباشد، وارد کار می گردد. دراین موقعیت، سنسورهایی که در صدر بیان کردیم، انحراف خودرو از مسیر را به ECU مخابره مینمایند و ECU با پردازش این داده ها، ترازو و شدت انحراف را تشخیص داده و آن گاه بهطور منقطع ترمز هر چرخ را به میزانی که نیاز میباشد مشغول مینماید تا خودرو به مسیر صحیح بازگردد. بهتیترنمونه، برای تقابل با بیشفرمانی در پیچ، ترمز چرخ جلوی بیرونی سرگرم میشود و برای رویا رویی با نادرفرمانی ترمز چرخ عقب داخلی مشغول میگردد. همینطور بعضا از سیستمهای در اختیار گرفتن پایداری اقتدار موتور را هم تازمانیکه راننده در اختیار گرفتن خودرو را مجدد در مشت بگیرد کاهش میدهند. دراینصورت در حالتی که راننده پدال گاز را فشار دهد خودرو گاز نخواهد خورد. سنسورهای گوناگون سیستم ESC در هر ثانیه ۲۵ توشه سرعت چرخش چرخها، زاویهٔ دستور و جهت تکان خودرو را تحقیق مینمایند تا معین خواهد شد که خودرو در مسیر صحیح تکان مینماید یا این که خیر.
برچسب: ،