لوازم یدکی چانگان در مشهد لوازم یدکی چانگان در مشهد .

لوازم یدکی چانگان در مشهد

مقایسه پیشرانه شش سیلندر تخت و V شکل، بررسی ویژگی‌ها و تفاوت‌ها

پورشه به خیال پیشرانه‌های شش سیلندر تخت، ب‌ام‌و به خیال موتورهای شش سیلندر خطی و شورلت به خیال و خاطر موتورهای V8 آوازه دارااست.

لوازم یدکی چانگان

عامل ساخت و ساز پیشرانه در گونه های متعدد این میباشد که هرمورد مزایا و معایب خویش را دارا هستند. سیلندرهای بیشتر معمولاً به معنای توان بیشتر میباشد البته ابهام و هزینهٔ ساخت را هم ارتقا می دهد. سیلندرهای کمتر هرچند اقتدار کمتری در ادامه دارااست البته ابهام و اندازهٔ موتور را کاهش می دهد. ولی درحالی‌که دهه‌های قبلی برای ارتقاء اقتدار موتور ارتقا تعداد سیلندرها ضروری بود، امروز تکنولوژی به جایی رسیده که موتورهای چهار و شش سیلندر به‌اندازهٔ مثال‌های هشت سیلندر قدیم توان ساخت‌و‌ساز می‌نمایند.

 

همینطور موتورهای چهار و شش سیلندر به جهت اندازهٔ خرد‌خیس، آسانی نسبی و مصرف سوخت کمتر، در زمانه مدرن بسیار دوست داستنی‌خیس از موتورهای V8 گرانقدر می باشند و آمارها هم این قضیه را نشانه می دهند چون امروز، بیشتراز ۷۵ درصد از خودروهای دنیا از موتورهای چهار سیلندر (با سهم ۳۷.۷ درصد) و شش سیلندر (با سهم ۳۷.۶ درصد) استعمال می‌نمایند. بااین‌اکنون، تفاوت در پیشرانه‌ها فقطً در تعداد سیلندر آنان خلاصه نمی شود و چینش سیلندرها هم به طرز‌های مختلفی شکل می گیرد. پیشرانه‌های چهار سیلندر عمدتاً به صورت خطی ساخته میشوند که یعنی کل چهار سیلندر در یک خط در کنار هم قرار میگیرند. همین قضیه در زمینه ی موتورهای شش سیلندر هم درستی می‌نماید ولی در خودروها، مخلوط‌های دیگری هم برای موتورهای چهار و شش سیلندر چشم می‌گردد.
هرچند موتورهای خطی مزیت‌های مهمی مثل آسانی کلی هزینهٔ ساخت و ساز زیر‌خیس دارا‌هستند البته دلایلی وجود داراست که سبب می‌گردد خودروسازان از فرمول خطی تبعیت نکنند و سراغ ادغام‌های دیگری برای موتورهای چهار یا این که شش سیلندر بروند که دربرگیرنده تخت و V صورت می شود. ولی امروزه موتورهای V4 در خودروها منسوخ گردیده‌اند البته پیشرانه‌های شش سیلندر همچنان در گونه های خطی، تخت و V صورت ساخت و ساز میشوند که هر کدام مزایای خاص خویش را دارا‌هستند. به‌دنبال، موتورهای H6 (شش سیلندر تخت) و V6 (شش سیلندر V صورت) را باهم مقایسه خوا هیم کرد.

مهمترین تفاوت در بین موتورهای H6 و V6، زاویهٔ در بین سیلندرهای هر ستون میباشد. در موتورهای تخت، سیلندرها به صورت افقی قرار میگیرند و دو ستون زاویه‌ای به طور کاملً گشوده یعنی ۱۸۰ جایگاه باهم دارا‌هستند. به همین استدلال، به‌این پیشرانه‌ها تخت گفته می شود. یک کدام از دیگر از اسم‌های این نوع موتور، بوکسور میباشد چون تکان پیستون‌ها در مقابل هم مشابه مشت زدن بوکسورها میباشد. پیشرانه‌های تخت راس ثقل تحت‌تری دارا‌هستند که سبب ساز بهبود آیرودینامیک و هندلینگ خودرو میشود. این پیشرانه‌ها همینطور ایمنی خودرو را هم بهبود می بخشند چون برخلاف موتورهای بی آلایش، پیشرانه‌های تخت در شرایطی که در جلوی خودرو نصب گردیده باشند، هنگام تصادف از جلو، بجای ورود به کابین، به پایین آن تکان می‌نمایند.

 

برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ساعت: ۱۲:۰۲:۱۵ توسط:زیبا موضوع: نظرات (0)