ویژگیهای عجیب و شگفت انگیز خودروهای فرمول یک
جذاب میباشد بدانید خودروهای فرمول یک قادرند از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نزدیک به ۲.۵ ثانیه عجله بگیرند و آنگاه در کمتر از دو ثانیه از همین سرعت به صفر کاهش یابند. لوازم یدکی چانگان توان ترمزگیری این خودروها به حدی زیاد میباشد که راننده در هنگام ترمزگیری شدید، عجله منفی تا ۵G را تجربیات مینماید.
دمای موتور در هنگام آغاز
موتورهای فرمول یک نمیتوانند در دمای بی آلایش پرنور شوند. پیش از پرنور کردن موتور، بایستی با استعمال از یک دستگاه فرنگی، روغن موتور به صورت خاصی گرم گردد تا در دمای به طور تقریب ۸۰ مرتبه سلسیوس رسد. این عمل به پرهیز از جراحت به موتور در تاثیر اصطکاک در هنگام شروع در دماهای تحت امداد مینماید.
مواد خالق بدنه خودروهای فرمول یک
بدنه خودروهای فرمول یک از یک ماده بسیار توسعه یافته و مدل به اسم فیبر کربن تاسیس شده است. این ماده به قدری قادر میباشد که قادر است از راننده در قبال نیروهایی بیشتراز ۵۰ موازی نیروی جاذبه زمین (G-force) نگهداری نماید، علاوه بر اینکه وزن مقداری داراست.
مصرف سوخت و اسپری آب
خودروهای فرمول یک میتوانند با هر لیتر سوخت حدودا ۷۵ کیلومتر طی نمایند، البته به جهت سرعتهای بالا و نیاز به اقتدار بالا، مصرف سوخت آنان به صورت قابل توجهی ارتقا مییابد. ضمن این، بعضی دستهها از اسپریهای آب برای خنک کردن خودرو در حینهای خاص به کار گیری مینمایند.
صدای بلند خودروهای فرمول یک
صدای تولید گردیده به وسیله موتورهای فرمول یک به قدری بلند میباشد که میتواند به بیش تر از ۱۴۰ دسیبل رسد که نسبتاً متساوی صدای یک هواپیما در طول پرواز میباشد. این سطح از صدا میتواند جراحت متعددی به سیستم شنوایی تن آدم بزند.
تایرها
با وجود اینکه تایر خودروهای فرمول یک تحمل سرعت و فشار بالایی را داراهستند بسیار زود مستهلک میگردند. به نحوی که در یک گرندپری هرتیم ۲۶ دست تایر برای دو خودروی خویش استعمال مینماید.
بازیافت انرژی حرارتی و جنبشی
خودروهای فرمول یک قابلیت و امکانهای توسعه یافتهای برای بازیافت انرژی دارا هستند. یکی اینشیوهها فراهم کردن انرژی از حرارت گازهای خروجی موتور میباشد. MGU-H بخشی از سیستم هیبریدی میباشد که انرژی حرارتی جان دار در گازهای اگزوز را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و آن را ذخیره مینماید. این انرژی می تواند برای ارتقاء توان یا این که بهبود کوشش موتور استعمال شود. همینطور سیستم بازیابی انرژی جنبشی (ERS) امکان دیگری میباشد که به خودرو اذن میدهد که انرژی تلف گردیده در هنگام ترمزگیری را بازیابی و ذخیره نماید و در حینهای نیاز تحت عنوان انرژی مازاد برای تقویت توان موتور استعمال نماید.
سیستم هیدرولیک خودروهای فرمول یک
خودروهای فرمول یک از سیستمهای هیدرولیک بغرنجای برای در دست گرفتن بال و پرها، کلاچ، و حتی بده بستان دنده استعمال مینمایند. این سیستمها بایستی زیر فشار و دمای بالا عمل نمایند و توجه بالایی داشته باشند. عدم وضوح سیستمها و عنایت حیاتیشان برای کارایی، آنها را به یکی حیاتیترین و ظریفترین نصیبهای خودرو تبدیل نموده است.
دستور خودروهای فرمول یک
امر یک خودروی فرمول یک به خودی خویش یک تکنولوژی توسعه یافته میباشد، با کاغذهای اکران، دکمهها، و دستورهایی که راننده را حاذق میسازد پیکربندی بغرنجای مانند پیکربندی پیشرانه، پیکربندی طول، و غیره را همگام با جنبش در دست گرفتن نماید.
برچسب: ،